Πεσμένη η εμπορική κίνηση τα Χριστούγεννα

Το 'πε: 

magazia

Μείωση της εμπορικής κίνησης της τάξεως του 6-8% στις αγορές των μεγάλων αστικών κέντρων και περίπου 10% στις περιφερειακές αγορές παρουσιάζουν τα εμπορικά καταστήματα σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), η οποία επισημαίνει ότι «ο τζίρος της χριστουγεννιάτικης αγοράς φαίνεται ότι είναι χαμηλότερος των προσδοκιών». (Στοιχεία της εμπορικής κίνησης για το Μοσχάτο και τον Ταύρο θα έχουμε μετά τις εορτές όπου και θα σας τα παρουσιάσουμε)

Η ΕΣΕΕ στην ανακοίνωσή της σημειώνει ότι η πτώση έρχεται ως συνέχεια της μειωμένης κίνησης, που καταγράφεται από το 2012 και μετά, τις ημέρες των Χριστουγέννων στο λιανικό εμπόριο.
«Οι εμπορικές επιχειρήσεις, παρά το γεγονός ότι είχαν στηρίξει πολλές ελπίδες στην εορταστική αγορά, που θα έδινε «ανάσες» στη δύσκολη και παρατεταμένη περίοδο καταναλωτικής κρίσης, δυστυχώς, λόγω έλλειψης διαθέσιμου εισοδήματος, αλλά κυρίως λόγω του κλίματος αβεβαιότητας από τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις, τουλάχιστον μέχρι σήμερα, διαψεύστηκαν», αναφέρει η ΕΣΕΕ.

«Για άλλη μια χρονιά το χριστουγεννιάτικο δώρο του ιδιωτικού τομέα, αφιερώθηκε σε γιορτινές αγορές από τους περισσότερους καταναλωτές την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα. Άλλωστε το 70% της συνολικής εμπορικής κίνησης των εορταστικών αγορών γίνεται τη περίοδο πριν τα Χριστούγεννα, και το υπόλοιπο 30% μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, αφού ο μισθός του Δεκεμβρίου και το δώρο των Χριστουγέννων δύσκολα φτάνουν πλέον μέχρι τη Πρωτοχρονιά», αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΣΕΕ.

Σε ότι αφορά τους κλάδους η ΕΣΕΕ δίνει τα εξής στοιχεία:

• Ο κλάδος όπου διαπιστώθηκε η μεγαλύτερη μείωση της ζήτησης των Χριστουγέννων είναι η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης.
• Επιβεβαιώνεται και φέτος, η στροφή των καταναλωτών σε μικροδωράκια, συμβολικού περισσότερο χαρακτήρα με δυναμική επιλογή των ηλεκτρονικών «μικροδώρων».
• Θετικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι, αυτή η στροφή προτίμησης απέτρεψε τη μείωση στη ζήτηση των βιβλίων.
• Καλύτερη εικόνα παρουσίασε η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια, δηλαδή στους δύο κλάδους που έχουν αποδειχτεί οι πιο ανθεκτικοί στις περικοπές των εορταστικών δαπανών, καθώς τόσο τα τρόφιμα που αφορούν στο γιορτινό τραπέζι, όσο και τα προϊόντα που σχετίζονται με το παιδί, είναι άμεσα συνυφασμένα με τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα.

Σε σχέση με τις Κυριακές, που λειτούργησαν τα καταστήματα η ΕΣΕΕ επισημαίνει τα εξής:
Οι μέρες με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα στοιχεία αναφέρονται με σειρά σημαντικότητας, η προπαραμονή των Χριστουγέννων 23/12, η οποία σύμφωνα με 5 στους 10 εμπόρους ήταν η καλύτερη μέρα από άποψη αγοραστικής κίνησης και τζίρου, ενώ για 3 στους 10 ήταν η παραμονή των Χριστουγέννων 24/12.

Κατά γενική ομολογία τα εμπορικά καταστήματα δεν είχαν ιδιαίτερη κίνηση τη Κυριακή 14/12, ενώ σύμφωνα με 2 στους 10 δούλεψαν πολύ ικανοποιητικά τη Κυριακή 21/12 πριν τα Χριστούγεννα και τη τελευταία Κυριακή του χρόνου 28/12, επιβεβαιώνοντας το αίτημα μας η αγορά να παραμένει ανοιχτή, όπως παραδοσιακά συμβαίνει από το 1966.

«Εάν τελικά τα αποτελέσματα της εμπορικής κίνησης της περιόδου των Χριστουγέννων, επιβεβαιωθούν από τη κίνηση της Πρωτοχρονιάς και συνεχιστούν κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, τότε η κατάσταση θα είναι ιδιαίτερα ανησυχητική για το μέλλον των εμπορικών επιχειρήσεων. Για το λόγο αυτό, με ιδιαίτερη έμφαση η ΕΣΕΕ ζήτησε πολλάκις και εγκαίρως, σύνεση, συναίνεση και συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων του τόπου, προς αποφυγή καταστάσεων αβεβαιότητας, που τελικά ταλαιπώρησαν και φέτος την ελληνική αγορά, ακόμα και τη περίοδο των Χριστουγέννων», αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΣΕΕ. Και καταλήγει:

«Μετά από μία χρονιά σταθεροποίησης της οικονομίας, η χριστουγεννιάτικη περίοδος, αναμενόταν να δώσει «ανάσες» στις εμπορικές επιχειρήσεις, στο βαθμό που, σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, θα αποτελούσε «πνεύμονα» ενίσχυσης της ρευστότητας και «φιλί ζωής» στη βιωσιμότητά τους. Αυτός είναι και ο λόγος που οι εμπορικές επιχειρήσεις λιανικής από όλη την Ελλάδα, είχαν στηρίξει πολλά στα φετινή αγορά, που ίσως σηματοδοτούσε και το «τέλος εποχής» μιας μακράς καταναλωτικής κρίσης.

Αντί αυτού, η κατάσταση της φετινής χριστουγεννιάτικης αγοράς, μπορεί να περιγραφεί με τον ψυχολογικό όρο της «αμφιθυμίας», αφού καταναλωτές και έμποροι ήθελαν και ήλπιζαν στη χαρά των εορτών, αλλά δυστυχώς τα γεγονότα δεν το επέτρεψαν, με αποτέλεσμα η αρχική χαρά να οδηγείται σε θλίψη. Ο εμπορικός κόσμος παρά ταύτα, συνεχίζει να ελπίζει ότι θα βρεθεί τελικά η λύση, ώστε να αντιστραφεί το κλίμα στην ελληνική αγορά».